söndag 19 juli 2015

Silvbergs gruvor, segway och Diggiloo i Dalhalla


Hej svej!
Hur har ni det? Bra, hoppas jag! Själva har vi haft en superb helg så långt. Har ni sett- våra ärtskidor har börjat bli färdiga? Egentligen borde jag vänta LITE till innan de tas, men jag kunde bara inte hålla mig...*hihi*


I fredags då jag vaknade efter nattskiftet så åkte vi till Silvbergs gruvor. Jag har velat dit hur länge som helst, men nu först blev det av.

Hela inlägget är en blandning av mobilbilder samt kamerabilder.


Så otroligt fint!


Det ligger mitt inne i skogen...


Jag tog med mig bikinin då jag hade som plan att hoppa i, men väl på plats så fegade jag ur...


Dom säger att det är bottenlöst (?) Djupt är det då så det räcker till i alla fall, och plötsligt var jag inte så kaxig längre...


När vi kom dit var vi inte ensamma, utan två killar stod och grillade.


Men vi gick ett varv runt det hela.


Och en liten selfie blev det också..*hihi*


Riktigt roligt var det, att äntligen få se detta "omtalade" ställe.


Mitt emot på andra sidan vägen ligger det en gammal kyrkogård.


Och tro det eller ej- men där ligger en förfader till Anders släkt begravd. Den första Arnbergaren av dem alla (Anders heter nämligen Arnberg i efternamn)


Jag har oerhörd respekt då jag går på kyrkogårdar. Jag törs knappt TÄNKA på en svordom...


Det var bara Anders som inte brydde sig, då han försökte plundra en grav...


Men nej, såklart han inte gjorde....det var bara ett skämt.


Jag älskar verkligen gamla stenmurar, de är så otroligt vackra!


Efter gruvbesöket var vi in till Säter på cruising. Jag var väl måttligt road, men vad gör man inte för kärleken? *blink* Sen var vi till Falun för att hämta min datorväska som jag glömt på jobbet, och så hämtade vi några möbler som vi fått gratis genom en skänkes-annons...och då sprang vi på denna lilla kotte (ovan).


Idag -lördag- styrde vi kosan norrut i Dalarna (efter att vi vaknat), men först inhandlade vi lite godis. Och mitt absoluta favoritgodis kan ni se på bilden ovan. Det finns bara att köpa på HEMMAKVÄLL. De där bumlingarna är mjuk lakrits, och ååååå vad goda de är! Bilarna är viol-bilar..*slurp*

Vi gjorde första stoppet i Leksand där vi nu äntligen skulle nyttja presentkortet på 2 SEGWAY-åkningar som Anders fick i 50-års present.


Och herregud vad svårt det var- först! Nu bjuder jag på dessa hemska bilder (trots att jag är med) Jag spände mig oerhört i början, och stod böjd konstigt -samtidigt som jag var stel som en pinne. Jag ser ut som ett MIFFO..*haha*


Vi började med att träna på STATOIL-parkeringen (det är de som hyr ut).


Men sen fick vi in snitsen lite...eller i alla fall Anders (som ni kan se på bilden ovan)


Jag var tvungen att stanna några minuter då jag fick riktigt ont i benen p g a jag spände mig så...


Men vi åkte runt lite i Leksands stad, det är ju så fint där. Mina barns pappa härstammar från Insjön som ligger 5 minuter från Leksand...så här har jag varit en del.


Titta- till slut lärde jag mig att stå kvar på segwayen och FOTA SAMTIDIGT- det ni...*blink*


Här ovan ser ni Anders ute på bron in till Leksand. 


Anders var verkligen i sitt esse, och sken som en sol hela tiden. Tyvärr så gjorde han även en rejäl vurpa då han skulle styla lite..men det gick bra. 

Det var riktigt roligt, men oerhört svårt. Så jag tog det väldigt lugnt hela tiden.

Efter åkandet skulle vi gå ut på Långbryggan i Rättvik, men då kom det en störtskur...så det blev en matpaus istället.


Thaibuffé sitter aldrig fel!


Efter maten sprack det upp på himlen, så då gick vi ut en sväng på bryggan.


Vi har ju båda varit ut här många gånger, men det är så fint att man gladeligen kan göra det om och om igen...


Det blåste rejält, annars var det varmt och skönt.


Hade vi haft mer tid på oss, så hade jag tagit mig ett dopp i det långgrunda Siljan.


Jag älskar Dalarna!


Bryggan är visst 628 meter lång.


Här ovan är vi längst ut och fotar.

Efter brygg-besöket blev det gasen i botten (inte ordagrant) med siktet inställt på Dalhalla för att se på Diggiloo


En liten kisspaus -för Anders- innan vi gick ner i kalstensbrottet...


Det är en meteor som har bildat denna grop för 360 miljoner år sedan.


Varje sommar är det många konserter och uppträdanden här, och akustiken är fantastisk!


Jag har varit här många gånger, och jag har aldrig blivit besviken.


Och vilken show- vilket härligt gäng Diggiloo bjöd på- även i år!


De som medverkade var: 

Andreas Johnson
Björn Kjellman
Charlotte Perelli
Hanna Hedlund
Jessica Andersson
Helena Paparizou
Lisa Stadell
Magnus Carlsson - MIN FAVVO
Magnus Johansson
Martin Stenmark
Mollie Lindén
Oscar Bly

Plus orkester m fl


Jessica Andersson är ju så himla duktig.


Och så min absoluta favorit då- Magnus Carlsson.


Och här är vi- ovan. Regnet öste ner då vi kom, så vi fick köpa oss ett par regnponchos. Men som tur var slutade det regna ganska snart, och vi fick vara torra resten av kvällen.


I pausen var det skivsignering, så då passade jag på att fota Martin Stenmark...


Och så puddingen också då (Magnus Carlsson) Jag är ju en sån här "stalker på avstånd"...jag är alldeles för blyg för att gå fram...


Showen bjöd på allt ifrån jazz, rock till schlager och opera. Det fanns något för alla!


Vi åt lite knäckebrödspizza i pausen- mums!


Den som drog ner mest applåder var nog Magnus Johansson då han spelade solo på trumpet. Och så Magnus Carlsson då han sjöng "Möt mig i gamla stan". Men även Martin Stenmark fick rejält med applåder.


Hanna Hedlund och Martin Stenmark -ovan- är ju ett par, och då de sjöng en duett om att hålla sitt nyfödda barn i famnen...så rann tårarna på både mig och Anders. Det var så fint.


Showen slutade klockan 23, och då hade det börjat mörkna.

Och nu ligger jag här...klockan är 03.23 och jag har inte somnat än. Anders snarkar dock bredvid. Jag känner att jag måste stoppa i mig en värktablett innan jag kan somna. Min tandvärk håller i sig...dag ut och dag in...och har jag ringt tandläkaren än? Näpp! *suck*

Men jag lär väl göra det någon dag...

Nu är vi i alla fall redan inne på söndag, och vad denna dag bjuder på- återstår att se!





Kram på er//Linda





1 kommentar:

Inger sa...

Härligt reportage från dina besök under dagen ...och fina bilder. Jag var också på diggiloo och tyckte som du, en härlig blandning för alla smaker ... operasångaren var fantastisk tycker jag!

Ha en fin dag

kram Inger