måndag 8 juni 2015

Häng med mig och Anders runt på Älvenrundan


Hej på er!
Idag tog jag med mig kameran, då jag och Anders gick Älvenrundan. Det är ett väldigt populärt gångstråk/motionsspår på ca 5 km. Älvenrundan ligger ca 500 m från vårat hus, så vi har den väldigt nära.


Vi började gå över bron som leder till och från vårat område. Intill vänster ligger en stor industri (SSAB), och den vill ni INTE se. För er som inte är intresserade av naturbilder, så kan ni sluta läsa och titta här..*hihi*


Efter bron leder en trappa ner till älvkanten (som man i princip följer hela vägen)


Vi gick hemifrån ca 19.30, så det blev en kvällspromenad.


Min bror bor på andra sidan älven, och vi skulle titta förbi honom lite snabbt på vägen.


Vi bor ju ganska så centralt i Borlänge. Med cykel är man på stan (i centrum) efter tio minuter...går man- så tar det ca 25 min, och fem minuter med bil. På ett ungefär.


Ni kanske minns att jag tidigare skrivit om gässen som många motionärer har irriterat sig på (då de försvarar sina ungar, samt bajsar ner). Nu har de åtgärdat det genom att sätta upp lägre staket intill älvkanten, så gässen har bosatt sig -mestadels- ute på en liten ö här i Dalälven istället.


Längst bort på bilden ovan, så kan ni skymta ett vattenkraftverk.


Detta bord och livboj har jag som riktmärke då jag ska hälsa på brorsan...för här går det en stig upp genom grönska och skog, och den slutar i princip utanför hans ytterdörr.


Här har vi gått längs andra sidan av älven -genom riklig och vacker grönska- fram till vattenkraftverket.


Där kan man komma över till "våran" sida av älven igen.


Tänk vilka enorma krafter det kan vara i vatten.


Ovan så ser ni Anders rygg...på väg tillbaka hem på "våran" sida av älven.


Blå, blå vindar och vatten...


Solen tittade fram, trots att klockan var närmare 21 vid det här laget.


Vattnet är väldigt strömt, så det går INTE att bada, tyvärr.


Här har ni några av de hundratals gäss som finns runtom älven.


De fräser rejält om man kommer för nära, då de har sina ungar.


Och här ovan ser ni den sk ön, och några till gäss...


En hängbro får man också passera längs denna sida.


Hundkexen har börjat att slå ut.


Knotiga och kala träd böjer sig över älvkanten vid ett ställe, och det ser lite trolskt ut.


Och vips, så var vi hemma på Hagbacken igen, och de andra 100 bilderna besparar jag er....*blink*

Jag och Anders gör bäst i att promenera långt nu de här sista kvällarna innan vi åker till Island. För där har vi två aktiviteter inbokade där vi kommer att gå LÅNGT....

Har ni lessnat ur, eller är ni kvar än?

Jag gör ett "vanligt" inlägg efter detta också, för er som inte är så intresserade av Borlänges natur...*hihi*



Kram Linda




Inga kommentarer: