måndag 27 oktober 2014

Idag fyller jag 40 år!


Det är inte klokt! Kan knappt fatta det själv, faktiskt...

Jag minns att jag som 20-åring tyckte att fyrtioåringar var J Ä T T E G A M L A ju *s*...
Men då jag ser tillbaka i backspegeln så har jag ju faktiskt levt ett rikt liv, ändå. Förskonad från stora tragedier, sjukdomar och dödsfall (*peppar, peppar*). Tre underbara barn som nu -alla- snart själva är på väg in i vuxenlivet. En sambo som jag älskar över allt annat (äntligen efter tre långa förhållanden och diverse andra kortvariga förälskelser och dejter) Tre fina bonusbarn med lika fina respektive. Många fantastiska vänner. Jag har fast jobb, och ett -i mina ögon sett- fint hus. Naturligtvis finns det mycket jag skulle vilja ändra på, och en hel del jobbigt att blicka tillbaka på också...men jag försöker att fokusera på det som faktiskt är -och har varit- 
positivt.

Och dagen till ära så bjuder jag på lite 40-årig nostalgi (lånad från nätet):


-Vi brevväxlade. Självklart på fint brevpapper.
-Vi bytte bokmärken. De med glitter var värda mest.
-Man kunde busringa. En aktivitet som kändes helt säker ända tills nummerpresentatören gjorde entré

-Vi gick till videobutiken och hyrde film. Och skämdes när vi hade glömt att spola tillbaka videon när man lämnade tillbaka den.

-Vi gav bort godiskaktusar när vi gick på kalas.
-Vi svarade i telefon utan att ha en aning om vem det var som ringde. Pirrigt!
-Vi njöt av doften av nygnuggade luktisar.
-Vi läste ”Mitt livs novell””, ”Starlet” , och OKEJ så klart.
-Man kunde susa ner för pulkabacken på snowracern eller stjärtlappen – utan hjälm!
-Trångt i bilen? Inga problem, då fick vi barn åka i bagageutrymmet bara.
-Vi lekte med denna högteknologiska leksak som fanns i var mans hem. (En sån där kamera med en vit "skiva" med bilder i)
-Och vi älskade våra monchichi
-Pirret när du fick höra att semesterbilderna hade framkallats.
-Vi spelade in blandband från radions program ”Tracks”
-Våra godispåsar rymde inte 1,5 kilo lösgodis. Nej, de var små och fylldes av en snäll tant i kiosken som lade i just de bitar vi pekade på.
-Vi prydde helst väggarna med planscher som föreställde hånglande par i solnedgångar...
-Vi doftade (stank?) av parfym från Date. Håret tvättades med Jane Hellen, eller möjligtvis Timotej.




Någon mer som känner igen sig, kanske?

Tyvärr får ni ingen bild på den nyblivna 40-åringen, då jag ALDRIG blir bra på bild i alla fall. Men nog om MIG nu. Ha en bra start på veckan, alla bästa läsare!


Kram Linda




10 kommentarer:

Fågel Blå sa...

Hipp Hipp Hurra!
Fin Födelsedag till dej
Kram Kathrine

Anonym sa...

Klart att jag känner igen mig, det är nästan så det var bättre förr ;-)
Stort grattis och kram från Tuula

vitthusmedrosaknutar.blogspot.se sa...

Ett stort Grattis på din födelsedag. Hahha känner igen mig allt vad du har skrivet om 40- tals nostalgin.Många fina minnen väcktes till liv igen :)).

Kram susanne

Carina sa...

Grattis fina Linda på födelsedagen <3
Kramar Carina / Hjo
kattarsel@live.se

Anonym sa...

HIPP HIPP HURRA!!!! Och stort grattis på din dag!! DU får göra som mig sen i fortsättningen....jag fyller 27 varje år. Det blir så lätt att komma ihåg då=) Kraaaaam Maritha

Hos Jorunn sa...

Gratulerer så mye med dagen!!
Klem Jorunn

Anonym sa...

Grattis på födelsedagen! Hoppas du får en riktigt bra dag :)

Kul nostalgitripp man fick nu :)

// Nilla

Anonym sa...

Grattis Linda😃
Hoppas du får en jättetrevlig födelsedag. MariLouis

Tinas bo sa...

GRATTIS på födelsedagen!!!
Hip hip hurrraaaaa ;) :) :)

Härliga minnen du skriver om!
Ja vi hade roligt när vi var unga, inte satt man inne mycket...
Värsta straffet var att få utegångsförbud... Nu skulle ingen klaga över det inte he-he

Kraaaam Tina

Huset på Backavägen sa...

Hipp hipp hurra på din födelsedag! Hoppas du har blivit uppvaktad och fått njuta av dagen. Alltså, den texten. Nostalgi, minnen, man har varit med om en del ändå fast man känner sig lika ung än!
Kram Anki