onsdag 1 maj 2013

Våran valborg


Hemma efter ett lugnt och skönt valborgsfirande med bästa Frun (=Det stora grå huset- Hanna), och hennes familj :)

OBS! LÅNGT inlägg med MÅNGA bilder.


Först några bilder ifrån majbrasan med fyrverkerier....


Det är mäktigt och vackert att se på....

Men vi hoppar tillbaka några timmar, så ska ni får se då vi gick ner i Tuna Hästbergs äventyrsgruva. Här på bilden nedan sitter vi nervöst och väntar på att få gå ner...från vänster: Hannas gubbe R, min Anders, jag och min minsta dotter Ida. Det var vi fyra som gick ner, Hanna vågade inte :O.....


Jag hittade en växt utanför gruvan som blommade så fint, men Hanna har ju lärt mig nästan allt jag kan om växter -så hon informerade mig om att denna var MYCKET giftig (läs dödlig)!


Vackert pumphus (Anders säger att det heter så) bredvid gruvan, där de tydligen ska öppna fik så småningom :)


Det närmaste en rännstensunge som jag kommer älg -är dess bajs- TACK OCH LOV.....


Hanna med en av hennes hundar, och hennes minsta UNDERBART GOA dotter :)


Tussilago och blåsippor såg vi i mängder!


Min Ida -pappa upp i dagen på denna bild.


Var tvungen att lägga in en bild på barnens pappa, för att visa hur lik sin far hon var på kortet ovan ;)


Här kan ni se hålet som vi skulle ner i....


Lite information om gruvan.


Och så fick vi även lite information av en guide innan vi begav oss ner i gruvan.


På väg ner "i avgrunden"...trappen var OERHÖRT brant och de 420 trappstegen (110 meter) ner skakade mina ben som asplöv vill jag lova! Flera gånger trodde jag att jag skulle svimma, så rädd var jag!


Ida var tuff hon! Till skillnad mot mor hennes....


Nere i den kalla och mörka gruvan bjöds det på en magisk eldshow :) Hela vägen vi vandrade till uppträdandet var upplyst med marshaller -såå mysigt!


De som bjöd på eldshowen var verkligen jätteduktiga!


Det var dock oerhört svårt att få till bra bilder nere i mörkret, tyvärr....


Men det var så vackert! Här kan ni se vattnet nere i gruvan -80 meter under jord!


Här dyks det ofta av intresserade....


På väg hem till Hanna och R igen efter en MYCKET JOBBIG väg upp...420 trappsteg i mycket brant trappa rakt upp. Gissa hur många gånger vi fick vila? ;)


Tog en bild i smyg hemma hos Hanna, visst tycker vi alla att hon ska börja blogga igen? JA!!


Och så var vi tvungna att föreviga deras supersöta lilla kattunge också....


Nu några bilder lånade från Äventyrsgruvans hemsida samt ifrån de som höll i eldshowen....Det kostade lite att gå ner i gruvan (200:-/person), men jag lovar att det var värt varenda krona!






Det var verkligen en upplevelse för livet -som jag kan rekommendera, vi är SÅ nöjda! 

Hemma hade tonåringarna haft FF (FöräldraFritt), men skött sig så bra ändå *stolt* Gulligaste var nog då sonen talade om för oss då vi kommit hem att han hellre hade varit nykter och kört bil under kvällen...han saknade "sin bil"...så gulligt :)

Nu väntar sängen :)


1 kommentar:

Tinas bo sa...

Ser och låter superspännande och kul!!
Härliga bilder!!

ha nu en fin 1:a Maj
Kraaam Tina