tisdag 29 november 2011

Drömmen om ett barn

Har ni följt programmet Drömmen om ett barn på TV3 med fantastiska Renee Nyberg? Om inte, så har ni missat något och kan då se ikapp alla avsnitt HÄR....

Under seriens gång för vi följa sju ofrivilligt barnlösa par (och även en singeltjej) i deras kamp för att få ett eget barn. Det som borde vara en självklarhet för alla? Tänk att många människor som verkligen har förtjänat ett barn ska behöva ha så svårt att bli gravida, medans människor som absolut INTE borde ha barn blir gravida bara utav att tänka på ordet sex (typ)

Själv hade ju jag och barnens pappa (som är pappa till alla mina tre barn, men som jag är skild ifrån sen ca 9 år) svårigheter med att bli gravida, då jag aldrig haft regelbunden menscykel. Jag tror det var därför vi började försöka så (extremt) tidigt? För redan som 15-åring gnagde oron i mig att jag kanske aldrig skulle få bära ett barn i magen eftersom min kropp inte "fungerade" som den skulle (då jag ansåg att det var meningen med livet och JAG tycker så än idag) :/ Som artonåring började vi försöka bli gravida. Nästan ett års försök utan något som helst resultat----Men efter att ha uppsökt en gynekolog p g a den uteblivna, önskade graviditeten fick jag piller som skulle sätta igång mina ägglossningar på konstgjord väg. Gynekologen sa att vi inom tre månader SKULLE vara gravida :/ Och mycket riktigt blev det så :)) Och som 20-åring kom så då den efterlängtade sonen :))

Barn nummer två, första dottern kom till på "naturlig väg", innan jag hann hämta ut receptet från apoteket :) Och barn nummer tre, andra dottern kom till efter medicinering. Så även om VI haft tur och lyckats bli gravida med lite hjälp på traven, så känner jag så enormt med dessa par som vi får följa i serien. Oron. Längtan. Deras kamp. I drömmen om ett barn.

Summan av kardemumman? JO! Jag fick idag veta att två av paren bloggar :) Båda paren har lagt ner allt vad IVF och sådant heter då det tyvärr inte har fungerat :( De ska nu adoptera. Det ena paret inväntar barnbesked, och det andra paret har precis blivit godkända som adoptivföräldrar :)

Jag tycker båda paren verkar så fina...Jag kommer att fortsätta deras resa på bloggarna, då många tårar har fällts i soffan för deras skull. Speciellt det ena paret har fått oerhört stor respons av TV-tittarna efter att så modigt ha lämnat ut sig och sitt liv i TV. Men nu ska jag inte hålla er på halster längre ;) Anders och Anna hittar ni HÄR. Och Emilie och Anders hittar ni HÄR.....

Själv är jag så oerhört lycklig lottad och NÖJD, som blivit "välsignad" med tre så underbart fina barn :)) Det finns inte nog med ord för att uttrycka min tacksamhet! Och efterlängtade och planerade har de varit- alla tre :)) Nu har jag ju dessutom fått tre till underbara "på köpet"....

Jag har bl a en nära väninna däremot som inte haft lika "lätt som mig" att bli gravid, men efter IVF- behandling har de äntligen fått sin lilla familj de med :)) Alla kan dock bli lyckliga föräldrar- biologiska eller inte (OM MAN SÅ VILL). Icke att förglömma :))

Ps. Den fina bilden är lånad från denna lokala fotograf...


Inga kommentarer: