onsdag 8 juni 2011

Godaste pajen!

Har gjort den godaste rabarber-pajen EVER idag :) Bild lånad från nätet då jag NU sitter på jobbet.




Här kommer receptet som jag har lånat härifrån!



Rabarberpaj


175 gr smör el margarin
1,5 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl havregryn
1 tsk bakpulver
3 msk kokos

Rabarberstjälkar


Potatismjöl och socker att strö på rabarbern

Smält smöret i en kastrull, rör ner sockret och låt det smälta lite. Blanda ner vetemjöl, havregryn och bakpulver. Degen ska bli ganska fast, nästan lite smulig (min blev dock fastare då margarinet svalnat...)
Skiva rabarbern i ca 1 cm tjocka bitar, lägg dem i formen och strö över socker och potatismjöl. Smula över pajdegen och platta till den lite. Avsluta med att strö över kokos.

Grädda i 175 grader, ca 40 min

Njut med vaniljsås eller vaniljglass till :)




Jag kan tillägga att jag gjorde två långpannor med paj till 14 personer och det blev en halv långpanna över (att mumsa på imorgon)...jag använde ca 8 rabarber till varje långpanna, och 3 satser paj till vardera långpanna. Men det där är ju efter tycke och smak :)

Summan av kardemumman: Den godaste rabarberpajen EVER.....:))

Pst. Det verkar som våra gäster också tyckte det ;)








Inga kommentarer: